نمیدونم این ریشه ی ضدیت و یا حتی تنفر از ملل دیگه از کجا ناشی میشه؟ مثلا حس یه ایرانی نسبت به یه عرب یا افغانی، یا یک اروپایی نسبت به آفریقایی ها یا خاور میانه ای ها، یا نگاه سنگین یه آلمانی به یه خانم محجبه
هر چی که هست حس خوبی نیست، و من اینو هم در ایرانی به کرات و هم در انگلیسی و آلمانی دیدم.
حس "من برتر ز تو" بودگی، به خاطر چی واقعا؟ یه محل تولد، یه مذهب یا یه نوع زندگی اجتماعی، اقتصادی دیگه..
هر چی که هست به نظرم مذمومه و جالب نیست.
این نگاه گاهی در چارچوب مذهب هم زیاد دیده میشه، مقلا من چون مسلمان و بهشت از آن منه!؟ پس برترم از توی مسیحی یا بی دین، این تویی که باید شبیه بشی به من تا رستگار شی..
دوست دارم در فضایی باشم که آدم ها به دیگران به صرف انسان بودن حرمت بگذارند و همزیستی کنند، فارغ از دین و رنگ و نژاد و ملیت، میدونم خیلی آرمانیه ولی شاید چند نسل دیگه این فضا رو تجربه کنند.
No comments:
Post a Comment